zondag 13 januari 2013

Mijn muzische kijkwijzer : muzisch met schoenen .. vervolg 2.

Wat een leuke les ! Wat een leuk moment. Ik vreesde aanvankelijk dat ik geen 100 minuten kon volkrijgen, maar kijk, ik moest zelfs snoeien in de activiteiten...
Ik plaats hieronder mijn kijkwijzer 'Is mijn activiteit muzisch '.. Klik op de bijlage en deze opent zich !
Muzisch schoenen 1 - muzisch schoenen 2 - muzisch schoenen 3

Om een lang verhaal kort te maken, ik besloot te vertrekken van het sprookje van de dansende schoenen, omdat ik de leuke les met de schoenen voor ogen had die we hebben gekregen in muzocoach-opleiding ..



Vertrekkende vanuit de vertelling ( en gevolgd door het sprookje uit de Efteling - het oog wil ook wat ) ben ik begonnnen met de eigenlijke les.
- Linken naar de meegebrachte schoenen.
- Schoenendans ( ik toon voor met hand in mijn schoenen, leerlingen dansen mijn schoenen na ), ook eens door leerlingen gebracht. Koppeltjes gemaakt, spiegeldans en ga zo maar verder.
- Doorgeefschoen : pak en neem, pak en neem. Je neemt telkens je paar schoenen voor je en zet deze links van je neer. Ritme gaat steeds sneller, op de maat van de muziek. Hilarisch !
- Schoenenparade. Op parademuziek laat je de schoenen een dansje vormen. Hierin een gemiste kans om stop motion filmpje te maken ( misschien volgende week wanneer we schoenen gaan creëren met behulp van plaaster ).
Tussendoortje : schoenengrabbel, vind je eigen schoen met een blinddoek op ( afgaan op de geur ? )
Tussendoortje : mijn schoen is een schat, mijn schoen is lekker, mijn schoen stinkt , mijn schoen mag niemand zien, deze schoen is niet van mij : zich inleven en uitbeelden
- Toneel indivudueel. Mijn schoen vertelt ...
- Toneel per groepje van 3 à 4 : in de schoenenwinkel - ik ben in ... getrapt - hobby van mijn schoen - de versleten schoen
- Schaduwen maken : met zwart papier de omtrek van de schoen omtrekken, uitknippen en een schaduwenspoor maken : welke schaduw leidt naar welke schoen ?

Einde : rustig dansen met de schoen op het hoofd naar de eigen troon toe.

Dit is een les die ik zeer zal hernemen volgend jaar.

Krijgt nog een vervolg want de kinderen uit de 3de klassen vroegen om zelf een schoen te versieren. Versieren van een bestaande schoen is nogal moeilijk, maar wie weet, in thema carnaval een eigen schoen maken met behulp van plaaster of gips en versieren naar analogie van een kunstenaar ( Mondriaan, Miro, Matisse, Monet ).
Wordt vervolgd.

1 opmerking: